2010. július 05.

Ferdekábeles vasbeton-acél öszvérhíd épül a Tiszán

Ferdekábeles vasbeton-acél öszvérhíd épül a Tiszán

Magyarországon először alkalmazott technológiával készül az M43 autópálya mederhídja Szegeden. Az extradosed híd különlegessége, hogy csak a fenéklemeze és a pályalemeze készül vasbetonból, a bordái acél trapézlemezből. E speciális kialakításnak köszönhetően a szerkezet súlya jelentősen csökkenthető volt.

A szegedi extradosed (azaz a vasbeton híd a keresztmetszeten kívül ferde kábelekkel feszített) mederhíd kereszttartóval merevített, trapézlemez bordájú, háromkamrás hídszerkezetét 5 méter hosszú, 25 tonnás egységekben szerelték össze és emelték a zsaluzókocsikba. Ez a Doka számos helyen már alkalmazott szabadon betonozó zsaluzókocsijának egyedi alkalmazását kívánta.

 

Ferdekábeles vasbeton-acél öszvérhíd épül a Tiszán

 

Feszített vasbeton hidak építése

A feszített vasbeton hidak építésének elve, hogy a pillérek felett előre megépített lehorgonyzó szerkezetekről két irányban egyszerre építik a hídszakaszokat, a már elkészült szerkezethez visszafeszítve. Betonozáskor a zsaluzatot részben a már elkészült szerkezethez feszítik, részben a konzolosan kinyúló segédszerkezetre függesztik. A zsaluzat előretolásánál a teljes külső zsaluzat a szerkezettől független felfüggesztésen nyugszik, a belső zsaluzat pedig a már elkészült teherhordó szerkezetre támaszkodik. A zsaluzókocsi mozgatásakor először a sínpályát készítik el. A szerkezetek mozgatását, beállítását hidraulikus hengerek végzik, a fenéklemez, a bordák és a pályalemez betonozása egy ütemben történik. A zsaluszerkezetet a beton megszilárdulásáig a már elkészült, megszilárdult szerkezet tartja. A káros, maradó alakváltozások elkerülésére a szerkezet túlemeléssel készül.

 

A zsaluzókocsi egyedi alkalmazása

A szegedi mederhídnál a kereszttartókkal merevített acél trapézlemez bordák meghatározták az alkalmazható építési technológiát. A háromkamrás, 30 méter széles hídszerkezetben a két szélső tartóvázban helyezték el a mozgatósíneket, a középső tartóvázat keresztirányú tartókra függesztették. A standard elemekből álló zsaluzókocsit egyedi, döntött kapuszerkezettel egészítették ki, hogy az előszerelt acélszegmenseket úszó-, illetve autódaruval a fenéklemez zsaluzatára lehessen emelni. A fenéktartó rácsot az acélszegmensek pontszerű alátámasztásához meg kellett erősíteni. A fenéklemezt előfeszítették, mert a káros alakváltozások elkerülésére használt túlemelés itt nem volt alkalmazható.

A betonozás két ütemben történt, a belső pályalemez zsaluzata a már bebetonozott fenéklemezen Staxo alátámasztással készült. Miután a 15 méter hosszú indító pályaszakaszról két irányban elkészültek az első szakaszok, megkezdődött a 22 méter magas pilonok 4 méter magas ütemekben, MF240 kúszózsaluzattal történő építése.

A pilonok belső üregének Top 50 fatartós zsaluzata olyan egyedi ékes megoldással készült, amivel elkerülhetővé vált a szűk térben való munkavégzés, és megkönnyítette a kizsaluzást. A pilonok felső szakaszán, a kábelek átvezetésénél 8,2 méter hosszú kúszóállványokra, illetve egyedi kialakítású konzolokra, Staxo-tornyokra került a zsaluzat. A négy zsaluzókocsi összesen több mint 500 tonna acélszerkezetének, munkaszintjeinek, a fenék- és konzollemez zsaluzatának helyszíni előszerelése, a hidraulikák beüzemelése, illetve a dolgozók betanítása az indítószakaszok építésével párhuzamosan a Magyar Doka betanító szakemberének, „Richtmeisterének” irányításával folyt, így sikerült a 12 napos ciklusidőt teljesíteni. A télvégi árvíz, a kedvezőtlen, hideg időjárás viszont jelentősen hátráltatta a mederhíd szerkezetének kivitelezését, mely a közeljövőben a parti, azt követően a középső zárószakasz építésével zárul.

A Tiszán átívelő (M43 autópálya, Szeged) mederhíd a Hídépítő Zrt. kivitelezésében készül. Építéséhez Doka szabadon betonozó zsaluzókocsit, Top50 fatartós falzsaluzatot, MF240 kúszózsaluzatot, valamint Staxo 100 alátámasztó állványt alkalmaztak.

 

A híd szerkezeti adatai

• hossza: 370 méter;

• nyílástávolságok:

• 95-180-95 méter;

• a felszerkezet háromkamrás dobozszerkezet, maximális magassága 6 méter;

• a pályalemez szélessége: 29,94 méter;

• a pilonok magassága a pályaszerkezet fölött: 22 méter;

• a szabadon betonozott szakaszok hossza: 5 méter.

 

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

Az új Eljárási kódex, az új OTÉK (TÉKA) és az egyéb új építési jogi jogszabályok – ÖSSZEFOGLÓ CIKK (Frissítve: 2024.10.02.)

Építésügyi hatósági ügyintézők építésügyi vizsgájára és szakmai továbbképzésére vonatkozó előírások 2024. október 1. napjától

Hol ismerhetők meg a jegyzői építésügyi hatóságok által kiadott engedélyek iratai?

Építésügyi hatósági hatáskör és foglalkoztatási feltételek 2024. október 1. napjától

Közzétették az új OTÉK tervezetét: 2025. januárjától jön a TÉKA (Frissítve: 2024.09.28.)

épjog