Német technológiával felére csökkentették a keretvázas zsaluzás idejét
Bár az épÃtÅ‘ipar jelentÅ‘s lendületet vett Magyarországon az elmúlt években, a növekedés ütemét fékezi, hogy továbbra sincs elég munkaerÅ‘, amely a rendelésállományt határidÅ‘re teljesÃtené. Ebben a helyzetben versenyelÅ‘ny minden idÅ‘- és humánerÅ‘igény-takarékos megoldás a kivitelezésben. A zsaluzatokra vonatkozó legfrissebb munkaidÅ‘ referenciaértékek alapján Peri Maximo keretvázas rendszerrel a zsaluzási idÅ‘ akár a felére csökkenthetÅ‘, ráadásul kezelése is kevesebb embert igényel. Az egyoldalas átkötési technológiát a Mercedes-Benz Járműbiztonsági Technológiai Központja és a müncheni Hirschgarten városrész fejlesztésénél is bevetették.
A magyar épÃtÅ‘iparban uralkodó elhúzódó, súlyos szakemberhiány miatt felértékelÅ‘dhet az a 2013-ban született német munkaszervezési kézikönyv (Handbuch Arbeitsorganisation Bau – Zeittechnik Verlag GmbH/Schalarbeiten, Rahmenschalung Wande, Stützenschalung, 2016), amely az épÃtÅ‘ipari munkafázisok idÅ‘igényének felmérése, a referenciaidÅ‘k rögzÃtése által alapul szolgálhat a kivitelezés megtervezéséhez. Németországban már évek óta az ebben a semleges és megbÃzható adatösszegzésben szereplÅ‘ referenciaidÅ‘ket veszik alapul az épÃtkezések kalkulációinál.
A kiadvány egyes fejezetei lefedik az épÃtési munkák széles körét, Ãgy külön fejezet foglalkozik a fal- és pillérzsaluzatokkal is. A referenciaértékek különbözÅ‘ méretű és eltérÅ‘ nehézségi fokú épÃtkezéseken végzett, szisztematikusan rögzÃtett idÅ‘méréses vizsgálatokra épülnek. A számÃtások nemcsak a be- és kizsaluzást, valamint a zsaluzatok formaleválasztó olajjal való bekenését és tisztÃtását veszik figyelembe, hanem az olyan akadályokat is, mint például a sarkok vagy a falugrások.
Az egyoldalas átkötési technológiával végzett falzsaluzási műveletek esetében végzett időmérések kimutatták, hogy a Maximo keretvázas zsaluzatra meghatározott munkaidők jelentősen eltérnek a hagyományos, többé-kevésbé hasonló keretvázas zsaluzatokétól.
Az alaprajzi elrendezés és a zsaluzat magasságának függvényében a Maximo referenciaértékei 0,15 h/m2 és 0,38 h/m2 között mozognak – ez 50 százalékkal kevesebb munkaidő, mint amit a hagyományos zsaluzatok igényelnek.
Ezt az elÅ‘nyt használták ki a Mercedes sindelfingeni Járműbiztonsági Technológiai Központjának épÃtése során is, ahol 20.000 m2 – 11,2 és 23 méter közötti magasságú – vasbeton falat kellett kizsaluzni rövid épÃtési idÅ‘keretben. Andreas Schnaible művezetÅ‘ szerint az állványzat nélküli zsaluzat koncepciót nem is lehetett volna mással kivitelezni, csak az egyoldalú átkötési technológián alapuló, az átkötések helyét optimalizáló Maximo keretvázas zsaluzattal.
Ugyanez az idÅ‘- és munkaerÅ‘igény-takarékos termékelÅ‘ny támogatta egy másik projekt, a müncheni Hirschgarten városrész határidÅ‘re történÅ‘ befejezését is. Ebben a projektben 12 hónap alatt öszszesen 40.000 m3 betonból és 5.700 tonna szerkezeti acélból álló szerkezetet kellett felépÃteni. A keretvázas zsaluzatok újÃtásaként a Peri Maximo egyoldalról végezhetÅ‘ átkötéssel rendelkezÅ‘ rendszere felére csökkentette a vasbeton falak zsaluzási idejét.
Â
Fotók: PERI GmbH