Takarékos megoldás aszfaltburkolatok felújítására
A német Wirtgen csoport több költséghatékony technológiát is ajánl az alsóbbrendű utak felújítására: az Inline Pave eljárással például a kötő- és kopóréteg gyakorlatilag egy munkafázisban építhető be, míg a hideg recycling technológiával a klasszikus eljárásokkal már nem javítható úthibák is megszüntethetők.
Inline Pave eljárás
Az Inline Pave kifejezés jelentése, hogy a beépítési folyamat egy sorban, direkt egymásutánban zajlik: a kötő- és a kopóréteget gyakorlatilag egy munkafázison belül – forró anyagot a forró anyagra – építik be. Ez a technológia már nem ismeretlen a szakmában, viszont a Vögele forradalmi újítást hajtott végre: a módszert nem egy másra nem használható, speciális géppel lehet alkalmazni, hanem a Vögele Inline Pave gépláncban dolgozó gépekkel, melyek kis átalakítással hagyományos szériagépként is működtethetők. Az Inline Pave technológia műszaki alapját a Vögele által kifejlesztett, és ehhez a feladathoz továbbfejlesztett nagy tömörségű, két nyomóléccel szerelt beépítőpad adja, amely olyan tömörség elérését teszi lehetővé a pad után, hogy a gépláncban dolgozó második aszfaltterítő gép közvetlenül követheti, anélkül, hogy a felületben kárt okozna.
Az Inline Pave technológia gépláncának eszközei:
• a kötőréteg beépítésére szolgáló Super 2100-2 IP, AB 600 IP beépítőpaddal;
• a kopóréteg beépítésére alkalmas Super 1600-2 vagy Super 1800-2, AB 500-2 TV beépítőpaddal;
• a folyamatos anyagellátásról gondoskodó MT 1000-1 IP.
Az Inline Pave módszer új utak építésekor, illetve felújításokkor egyaránt alkalmazható, a beépítési szélesség 3 métertől 7,5 méterig variálható.
Az Inline Pave technológia előnyei
1. Költségmegtakarítás:
• a beépítésnél csökken a drágább kopóréteg, egyúttal nő a kötőréteg vastagsága;
• csökken az üzemeltetési költség, mert a kötőréteget nem kell hengerelni;
• mivel a kötő- és a kopóréteg között nincs szükség emulzióra, annak anyag- és munkaköltsége is megtakarítható (az egész munkafolyamat rövidebb időt vesz igénybe, ami a forgalomkorlátozás költségeit is csökkenti).
2. A beépített felület hosszabb élettartamú:
• a kopó- és a kötőréteg fogas illesztése kitűnő kötést eredményez;
• a kopó- és kötőréteg deformációtűrő kialakításának köszönhetően az aszfaltút elérheti akár a betonút élettartamát is.
3. Hideg évszakokban is végezhető technológia:
• ennél a módszernél a beépített anyagokban jelentősen kisebb a hőmérséklet-csökkenés, mint a hagyományos beépítési technológiánál, ami megnöveli a tömörítési időablakot, és sokkal jobb tömörítést eredményez.
Hideg recycling eljárás
A Wirtgen WR gépcsalád marási technológiájával és különféle adalékanyagok hozzáadásával a klasszikus eljárásokkal már nem javítható úthibák is megszüntethetők az útszerkezet anyagainak teljes mértékű felhasználásával.
A hideg recycling technológia előnyei
1. Ökológiai szempontok:
• a meglévő anyagok 100 százalékos újrahasznosításával feleslegessé válik ezen anyagok elszállítása és deponálása;
• a szállítási feladatok minimalizálásával a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés is csökken.
2. Az újrahasznosított anyag homogenitása és minősége:
• a meglévő anyagok vízzel, illetve különféle kötőanyagokkal történő keverésével minőségi keverék jön létre (a hozzákevert anyagok adagolása mikroprocesszorral vezérelt szivattyúrendszer segítségével történik, ami jelentős anyagmegtakarítást eredményez).
3. Teherbíró képesség:
• a hideg recycling technológia vastag, jól tömörített, homogén réteg előállítását teszi lehetővé, amely réteg alapja magas teherbíró képességgel és hajlószilárdsággal rendelkezik;
• a hagyományos munkagépekkel végzett felújításokkal ellentétben ez a technológia kevésbé veszi igénybe az útfelépítmény mélyebb rétegeit, mivel az általános járatszám egy.
A teljes recycling vonat elfér egy forgalmi sávban, így a felújítás akár a forgalom zavarása nélkül is elvégezhető. A Wirtgen újrahasznosító gépek magas napi teljesítményükkel a hagyományos technológiákhoz képest jelentős időmegtakarítást, ezáltal kivitelezésiköltség-csökkenést eredményeznek.