2011. március 29.

Újrahasznosítás parkolóépítésnél

Újrahasznosítás parkolóépítésnél

Az elmúlt két évben egy Pest környéki telephelyen 2850 négyzetméter parkoló épült, több ütemben. Az igénybevétel különleges: esetenként 80 tonna összsúlyú maró- és 90 tonna összsúlyú kőtörőgép parkolását, mozgását is lehetővé tevő burkolt felületre volt szükség. A parkolóépítésnél 1400 négyzetméternyi régi burkolatot hasznosítottak újra.

A nagy igénybevétel miatt a rétegrend-terv 25 cm vastag zúzottkő ágyazatot, 5 cm zúzottkő ékelőréteget írt elő a 20 cm vastag, műanyag szál erősítésű, acélszál tartalmú, MSZ-EN 206 C 30/37-XF4-32/F3 minőségű beton parkolólemez alá. A nagy teherbírási igény miatt a betonlemez 25 kg/m3 acélszál adalékot és 0,9 kg/m3 polipropilén műanyag szálat tartalmazott. Felületének keménységét a még nedves betonrétegbe simított Topmix kéregerősítő adalék biztosította.

 

Újrahasznosítás parkolóépítésnél

 

A parkoló építése működő üzemterületen történt, a gépek elhelyezését, a szállítójárművek, trélerek szabad mozgását folyamatosan engedve. A II. ütemben készülő 1800 m2 parkolóterület helyén 400 m2 vasaltbeton és 1400 m2 talajstabilizált burkolatú munkagéptároló terült el. A tervek a teljes meglévő parkolóburkolat felbontására és elszállítására vonatkoztak. A bontás során kiderült, hogy a 2000 körül készített, a meglévő talajszerkezet fellazítása után cementtel és vízzel való átkeveréssel létrehozott talajstabilizált réteg vastagsága 40 cm.

A megrendelő és a kivitelező a tervező bevonásával a talajstabilizált réteg újrahasznosítása mellett döntött. Betonmaróval felmarták a teljes felületet, ami két napot vett igénybe.

 

Újrahasznosítás parkolóépítésnél

 

A keletkezett törmelék jelentős részét a parkoló alépítményébe dolgozták be. Réteges terítéssel, folyamatos tömörítéssel készült el az útalap az újrahasznosított anyag felhasználásával. A megmaradt törmelékből elkészült az ideiglenes bevezető útszakasz, ami a parkolóépítés idejére tette lehetővé a terület megközelítését.

 

Újrahasznosítás parkolóépítésnél

 

A talajstabilizált réteg újrahasznosításával mintegy 200 m3 homokos kavics és zúzottkő ágyazat beépítését lehetett kiváltani. Ez jelentős közúti szállítás és nagy mennyiségű kőzúzalék-gyártás mellőzhetőségét eredményezte. Ezen felül 240 m3 bontási törmelék elszállítását és lerakását sikerült elkerülni.

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

04.2.2.6. Minden, amit a tervezők 2025. január 15-étől kötelező felelősségbiztosításáról tudni lehet! (Frissítés: 2024.10.29.)

Az új Eljárási kódex, az új OTÉK (TÉKA) és az egyéb új építési jogi jogszabályok – ÖSSZEFOGLÓ CIKK (Frissítve: 2024.10.02.)

Építésügyi hatósági ügyintézők építésügyi vizsgájára és szakmai továbbképzésére vonatkozó előírások 2024. október 1. napjától

Hol ismerhetők meg a jegyzői építésügyi hatóságok által kiadott engedélyek iratai?

Építésügyi hatósági hatáskör és foglalkoztatási feltételek 2024. október 1. napjától

épjog