A gumiabroncsok új élete az építkezéseken

Hazánkban évente 35-40 ezer tonnányi autó gumikerék kerül forgalomba. Az elhasznált autógumi-abroncsok hasznosításának elterjedését a begyűjtési és gazdaságossági akadályok nehezítik. Ebben a cikkben a gumiabroncsok újrafelhasználásáról lesz szó, mégpedig építkezési területeken.
A gumiabroncsok általában több típusú gumiból épülnek fel, oldalfalukon, futófelületükön és az abroncs belső felületén is más keveréket tartalmaznak. Három fő alkotójuk van: gumi, acél és textil. Általában a gumi aránya 65-70%, a maradék két alkotó aránya az abroncs típusától függ. Az újrafelhasználás nem újkeletű dolog, már az 1900-as években is a gumitermékeknek átlagosan 50%-át hasznosították újra. A gumiőrlemények célfelhasználása az őrlemény szemcsenagyságától, és fajlagos felületének nagyságától is függ. A gumiabroncs-hulladék mintegy felét anyagában hasznosítják, és a gumit gyakorlatilag visszavezetik a gumigyártásba.
A gumiabroncs-hulladék hasznosítása során a gumiterméket felaprítják, granulátumot készítenek belőle, de az abroncsban található acél- és textilalkotókat elkülönítik. A szitálással készített granulátumot frakciókra osztják, és számtalan helyen hasznosítják. Újrafelhasználásuk során a járható utak közé tartozik az elhasznált autógumi abroncsok újrafutózása, vagy őrletének alkalmazása a keverékben. Ha a granulátumot ragasztóval keverik össze és lemezzé préselik, akkor gumilemezeket, gumitéglákat, burkolólapokat tudnak készíteni. Kaucsukot is helyettesíthetnek vele, ha alacsonyabb a minősége.
Egész gumiabroncsokat az építőipar használ fel újra: ütközők kikötőkben, védőfal erózió ellen, töltés stabilizálás, mesterséges zátonyok, hullámtörők, zajvédő falak, szeméttelepeknél védőfólia rögzítése. A shred méretű (50-300 mm) anyagokat építkezéseknél használják falak, utak, vasúti sínek alapozásánál. A gumiőrleménnyel (1-10 mm) a kavicsréteget helyettesítik, egészítik ki. Az anyag rugalmas, jó vízáteresztő képességű. Gumihulladékból más termék is készülhet: kábelcsatornák, fekvőrendőrök, záróelemek, járólapok. Itt a zaj és rázkódás elnyelési képessége fontos a gumianyagnak. Beton adalékanyagként is használnak gumitermékeket, hiszen az általános adalékanyagnál (kavicsnál) kisebb sűrűségű anyaguk lehetővé teszi, hogy könnyűszerkezetű betont állítsanak elő belőle. Rezgéscsillapítás céljából még gumilemezeket is tehetnek a betonba.
Az őrletet esésvédő szerepe miatt egyrészt alkalmazzák útépítés során, másrészt felhasználhatják sportpályák és játszóterek burkolatául, de az építőipar területén is igen nagy hasznát veszik: alkalmazzák épületek alapozására, tető szigetelésére, de padozatok és padlóburkolatok kialakítására is. Az új EU-szabvány szerinti játszótereken már találhatunk hulladékból készült gumilapokat is. Hulladékból készült gumiabroncsokat találhatunk még tetőteraszok, járdák, kerti utak, kerti díszburkolatok, sportpályák és lovardák burkolásánál is.
Tudta? Az autógumik nagyjából tömegük 10%-ával lesznek könnyebbek élettartamuk alatt, és egyébként is nagyon nehezen bomlanak le, ezért kiemelten fontos, hogy a használt gumiabroncsok ne az erdőben, patakparton, vagy a szemétben végezzék. Az 99/31/EK sz. európai uniós irányelv értelmében 2003. július 1. óta Magyarországon tilos a hulladék gumiabroncsokat a kommunális hulladékba dobni., és illegális lerakásuk esetén a bírság mértéke is rendkívül magas. Mi tehát a teendő? A tönkrement abroncsokat adja le a szakszervizekben, vagy a hasznosítást koordináló szervezeteknél. (Öko-Gum Kht., a Hurec Kht. és a Körkoor Kht.) Egyes önkormányzatok évente használtgumiabroncs-gyűjtési akciót is szoktak szervezni.
A hulladékká vált abroncsok újrahasznosítását a Környezetvédelmi- és Vízügyi Minisztérium termékdíjrendszerrel is próbálja ösztönözni: a gyártóknak, és importőröknek nincs kötelező termékdíj visszafizetési kötelezettsége, ha az általuk gyártott, importált mennyiség 75 százalékát vissza tudják gyűjteni.
(X)