2019. április 17.

„Utálom a szőnyeget”

„Utálom a szőnyeget”

Valószínűleg milliókat költött a Forbo arra, hogy Starck megtervezze, bemutassa és nevét adja új kollekciójához, a Flotex by Starck sorozathoz. Ehhez képest nem láttam arcizmát sem rándulni a cég kommunikációs vezetőjének, mikor az új dizájn párizsi bemutatóját így kezdte Starck: „Utálom a szőnyeget.

Minek járunk olyan felületen, ami koszos, amiben bogarak vannak? Bármit szívesen tervezek, de szőnyeget nem!” Nyilván ő már tudta, amit mi, a kissé megrökönyödő újságírók nem, hogy úgy fogja folytatni: „De ez nem szőnyeg, ez egy új padló.” Valószínűleg sok magyar építésznek nem újdonság, hogy ezt a fajta szőnyegpadlót, a Flotexet elektrosztatikus eljárással, hihetetlen szálmennyiséggel gyártják (minimum 70 millió szál/négyzetméter), aminek köszönhetően például könnyen eltávolítható róla minden szennyeződés, nem él benne atka, még járműveken, éttermekben, sőt kórházakban is használható. Végül is negyven éve gyártják, sok területen nincs is versenytársa.

„Utálom a szőnyeget”

De mit tud hozzáadni ehhez Philippe Starck? Aki saját bevallása szerint „nem grafikus, hogy szép mintát tudna tervezni, és nem is mérnök”. Mint elmondta, csak az emberi tényezőt, a gesztusokat, kézmozdulatokat tette hozzá a csúcstechnológiához. Ez az emberi kézjegy jelenik meg a Vortex mintafirkáiban, az Artist ecset- (vagy festőspatula-?) vonásaiban, a Twilight vonalkázásában. (A helyszínen rákérdeztünk: a saját keze vonása van a mintákban, amit persze számítógéppel manipuláltak, variáltak.) A Vortex (azaz Örvény) sorozat Starck szerint „a szél rendezett káosza a mezőn”, az Artist (azaz Művész) bizonyítja, hogy „semmi sem helyettesítheti a festő kezét”, a Twilight (azaz Alkonyat) pedig „a nappal és éjjel örök küzdelme”. Egyébként ez utóbbi Starck személyes kedvence.

„Utálom a szőnyeget”

A konkrét mintáknál is érdekesebb a tekercsek négyféle nyomata: minden mintának van kétféle változata, plusz kétféle átmenete. Tehát az egyikfajta kétméteres tekerccsel képezünk például a tér szélén bordűrt, az átmenetes tekerccsel a minta egyik szélét adjuk meg, a minta közepét adó tekercsekből annyit teszünk egymás mellé, amennyit a tér kíván, utána a másikfajta átmenetes tekerccsel lezárjuk a mintát, és jöhet megint a bordűr. (Azért van kétféle átmenetes tekercs, mert a fektetés iránya is számít.) Mint Starck mondta, itt bújt elő belőle a belsőépítész: ez a rendszer sokféle lehetőséget kínál a gyakran alárendelten kezelt folyosók méltó kialakítására, nagy terekben területek kijelölésére, tagolásra. Egy új eszköz a belsőépítészeknek.

„Utálom a szőnyeget”

Az öt éve kezdődött tervezési együttműködésről Jason Holmes, a Forbo tervezési igazgatója ezt mondta: „Új és különleges élmény volt számomra Starckkal együtt dolgozni. Lehetetlen szavakkal leírni azt az energiát és szenvedélyt, amivel Starck tervez.”

hírlevél-feliratkozás

épjog