Jelentősen egyszerűsítik az e-napló használatát
A készenlétbe helyezési folyamat egyszerűsítésének és más új fejlesztéseknek köszönhetően egyre könnyebbé válik az elektronikus építési napló használata – olvasható a Lechner Tudásközpont honlapján. A változások elsősorban a lakossági építtetők számára hoznak könnyebbséget, de a kivitelezők, a műszaki ellenőrök és a hatósági szereplők számára is jobban kezelhető lesz a rendszer.
A tapasztalatok szerint az építtetők számára leginkább az alkalmazás használata jelenthet problémát, ezért különösen fontos, egy felhasználóbarát felületen, érthető és egyszerűen kezelhető e-naplóval találkozzanak, melynek menürendszerében könnyen kiigazodhatnak – idézi a honlap Hülber Attilát, az e-építési napló „product owner"-ét. Fontos, hogy az építtetők saját kezükben tartsák a napló készenlétbe helyezését, ne a kivitelezőt bízzák meg ezzel, hiszen saját építkezésüket így tudják leginkább szemmel tartani. A cél az, hogy az e-napló ne plusz teher legyen a számunkra, hanem segítség, hogy a kivitelezés folyamatát könnyebben figyelemmel tudják kísérni.
Ezt a célt szolgálja a készenlétbe helyezési folyamat drasztikus leegyszerűsítése. Ez eddig több órát vagy akár egy fél napot is igénybe vehetett, a jövőben fél óra alatt elvégezhető lesz. Az egyszerűsítéssel azt is ösztönözni kívánják, hogy az építtetők azokban az esetekben is használják az e-naplót, amikor ez nem kötelező – a hitelintézetek egyébként adott esetben ezt meg is követelhetik. Az e-naplóban történő dokumentáció ugyanis vitás ügyek, esetlegesen utólag kiderült építési hibák kapcsán nagyon jó szolgálatot tehet.
A kivitelezők és a műszaki ellenőrök köre a másik fontos célcsoport, nekik egyszerre általában több, akár 10-100 közötti darabszámú napló vezetésében is szerepük van. Számukra az a fontos, hogy ez a nagy mennyiség ne legyen átláthatatlan, könnyen tudják a különböző dokumentációkat rendszerezni. A fejlesztés alatt álló csoportosítási, címkézési, keresési opciók így elsősorban az ő munkájukat fogják megkönnyíteni. Főleg ennek a körnek az érdekeit szolgálja az a nemrég megvalósult funkció is, amely a fontosabb eseményekről, történésekről az egyedileg beállítható címekre e-mail értesítéseket küld az érintetteknek. A kivitelezők, műszaki ellenőrök számára a szakmai jártasságukból adódóan a rendszer használata nem okoz különösebb problémát, ők jellemzően inkább az alkalmazás továbbfejlesztési irányaira tesznek hasznos javaslatokat.
A harmadik célcsoportot a hatósági jellegű szereplők jelentik, akik számára az illetékességi körüknek megfelelően biztosítani kell a hozzáférést az e-építési naplókhoz. A jelenlegi fejlesztések eredményeképpen az e-napló alkalmazás hatósági felülete is meg fog újulni, itt a legfontosabb szempont, hogy a hatósági szereplők számára releváns tartalmak és funkciók legyenek kiemelve.
A honlap cikke még megemlíti: a jövőbeni célok között van a térképes megjelenítés, valamint a többi építésügyi szakrendszerrel való átjárhatóság biztosítása. A közeljövő feladata pedig az építtetői jogutódlás kérdésének megválaszolása; ennek a munkarésznek a befejezését – a teszteléssel együtt – 2020 első félévének végére tervezik.
(Forrás: Lechner Tudásközpont)