Látványos vasúti kioszk expandált lemez burkolattal
A világ leglátványosabb vasútvonalai közül jó néhány Svájcban található. A Zermatt és St. Moritz között közlekedő Glacier expressz klasszikusnak számít az alpesi járatok között, míg a Bernina expressz Európa legmagasabban fekvő vasútvonala, csodálatos kilátással Graubündenre.
Azt az évi 350 millió utast, akik a Svájci Államvasutak több mint 3000 km-es szakaszán időben pontosan szeretnének eljutni egyik helyről a másikra, teljes körű szolgáltatás várja: a kereken 770 kisebb-nagyobb pályaudvar szinte mindegyike rendelkezik egy shoppal, ahol megtalálható minden, amire az utazás ideje alatt szükség lehet. Az Aargau kantonbeli Wettingen újjáépített pályaudvarán az utasok például egy csúcsmodern üzletben vásárolhatnak.
Ahogy André Meier az Am-architektur Építésziroda munkatársa meséli, halaszthatatlanná vált már az üzlet kialakítása, amelyben szerepet kapott a Mevaco rombusz 55×20×4 acél, 3 mm lemezvastagságú horganyzott és porszórt, 64 százalékos szabad áteresztő felülettel rendelkező expandált lemeze.
Az okok az építész szerint kézenfekvőek voltak: „A tömeges használat miatt a fémnek masszívnak kell lennie. Egy pályaudvaron sajnos a vandalizmust sem lehet teljesen kizárni. Ezenfelül az alapanyagnak – hogy reklámcélokra is alkalmas legyen – tartós felülettel kell rendelkeznie, és természetesen meg kell felelnie azt esztétikai elvárásoknak is. Ezért elsőként elkészítettük a homlokzat mintáját, majd felhúztuk az épület könnyűszerkezetes favázát.
Az erre erősített expandált lemezek és sarokkialakítások rendkívüli igényességgel készültek, hiszen a sarkok nem rendelkezhetnek éles peremmel. Ezt követően kialakítottuk a pénzautomaták nyílásait, a világítótestek és a feliratok tartóoszlopait, valamint a várakozó utasok számára a tetőn egy állópultot és melléje korlátot.
Az expandált lemez táblákat nagyon precízen kellett megmunkálni.” Ami azonban már a tägerigi Kramer fémipari vállalat feladata volt. Josef Kramer így emlékszik vissza a munkára: „Az üzlet teljes körű burkolása során a rombuszoknak hajszálpontosan kellett egymáshoz illeszkedniük, hogy optikailag egységes hatást keltsenek. A nyílások kivágása után következett az expandált lemez tűzihorganyzása és porszórása. A sarkokat alumíniumvinklikkel borítottuk.” A kivitelezéssel a megbízó tökéletesen elégedett volt.
A wettingeni kioszkkal a Svájci Államvasutak egy újabb látványossággal gazdagodott.