Schumacher, világrekord és esztétikum
Nemcsak a legnagyobb standot és a legtöbb reklámot, de a legnagyobb attrakciót is a Hörmann produkálta az idei Bau kiállításon Münchenben: Michael Schumacher reklámozza a céget, többek között a világ legjobb hőszigetelésű bejárati ajtóját.
Michael Schumacher két évre szerződött a Hörmann csapatához – persze nem autóversenyzésre, hanem a márka népszerűsítésére. A Bau 2013 alkalmával bemutatott promócióban személyesen nem jelent meg, de talán jobb is így, hiszen hiába volt a Hörmann standja a maga 1300 négyzetméterével a legnagyobb a 180.000 négyzetméteres kiállításon, az érdeklődők így is zsúfolásig megtöltötték. (Összehasonlításul: a Construma 21.000 négyzetméteres.) A kapuk egyébként világoszöld színben úsztak, ami a cég gyáraiban végrehajtott környezetvédelmi beruházásokat hangsúlyozza – többek között 40 százalékban zöld áramot használnak.
A cég általában a kétévente megrendezett müncheni kiállításra hozza ki újdonságait. Ezek legtöbbje apróság, ami leginkább esztétikai javításokat céloz (az autóknál ezt hívják face-liftingnek).
Ilyen apróság a blendés kapuknak az új, becsukva egységes megjelenésű megoldása. (Blendés kapu akkor kell, ha nincs elég hely a szemöldök felett a szekcionált kapu felcsúszásához.)
Szebb lett a szekcionált kapuba épített személybejáró kialakítása: rejtett pántot és rejtett ajtócsukót kapott. Építészek jó, ha tudják: mivel itt a küszöb csak 1 centiméteres, menekülőajtóként figyelembe vehető a kapuba integrált ajtó.
A bejárati ajtók és a garázskapuk színben és stílusban illeszthetőek, és a korábbi néhánnyal szemben már 24 színben rendelhetők. A korábbi fóliázással szemben ezek jó része festék, azaz tartósabb, ellenállóbb a felület. (A Silkgrainnel szemben ez a Duragrain felület.)
Ha már a színeknél tartunk: ugyan még nem, de tavasztól a távnyitók is színessé válnak: 5 élénk színben, 4 famintázattal, fémszínben és karbon-mintával is rendelhetők távnyitók. Utóbbi mintázat a Schumacher-vonalra utalás, ami a bejárati ajtóknál majd még előjön. Nemcsak a színek divatosak: ősztől okostelefon-alkalmazásuk is lesz: a kapu az internetes (és egy gateway-en) keresztül is működtethető lesz Android vagy Ipod alkalmazással, vagy az állapota lekérdezhető. Ezzel az eléréssel természetesen adott esetben a riasztórendszer is összeköthető.
Szintén még a szépészet témakörbe tartozik az építészek szívéhez nyilván közelálló homlokzatba integrált – szinte észrevehetetlen –, vagy a rozsdáslemez kinézetű kapu.
A nagy attrakció azonban inkább csak metszeten látszik: a ThermoCarbon ajtó 10 cm-es vastagságban eléri az U=0,45 W/m2K értéket (ez 60 százalékkal jobb, mint az eddig piacon lévőké). A karbon-dizájn a Schumacher-vonalra tett egyértelmű utalás, de az ajtó falca és fogantyúja is inkább egy autó ajtajára emlékeztet, mint egy lakáséra. Persze az ajtó szerényebb, 43, 65, 73 mm vastagságban is elérhető, szintén kimagasló U értékekkel.
Ezek az ajtók gyakran nem is kilinccsel, hanem motorosan működnek, így akár távnyitóval (vagy a fent leírt okostelefon-alkalmazással), illetve a már elérhető árú (30-50 e ft-os) ujjlenyomat-olvasóval is nyithatóak.
A Hörmann Japántól Marokkóig, Indiától Angoláig számos céget vásárolt fel vagy fog felvásárolni, ezek közül egyik a HUGA belső ajtó gyár Németországban. A cég ezen a piacon erősít: furnéros és HDF-burkolatú, illetve üveg belsőajtókat kínál, természetesen acélkerettel.
(1. Tömör faforgácslap szárny 2. Körkörös rétegeltlemez erősítés
3. Rejtett tömörfa élképzés 4. Magas minőségű HDF fedőlemez)
Speciális célra készült újdonság a mélygarázsokhoz kifejlesztett ET 500-as, amely szinte hangtalan, de 150-200 ezer nyitást bír.
Újdonságok az ipari kapuk területén is vannak. Új a lamellás gyorskapu (1,5 m/s sebességű). Ez 4-es szélállóságnak is megfelel (azaz 180 km/h-s szélnek).
Ennél is gyorsabb az összelapozó rendszerű ponyva gyorskapu. Ez a merevített ponyvaszerkezetű kapu 3 m/s sebességével légzsilipként funkcionál, például targoncaforgalom esetén ideális, szélállósága 3-as (130 km/h-ig szélálló), persze ezeket éjszakára – már csak vagyonvédelmi és hőszigetelési okokból is egy másik – lassabb, masszív – kapuval lezárják.
Ipari alkalmazás a teljesen automatizált dokkolókapu is, ahol a kamion rátolatásától az ajtónyitáson át a targoncaforgalomig minden aprólékosan megtervezett, a kitolónyelvtől a felfújódó kaputömítésig.
Ennyi újdonság felvonultatása után jogos lehet a kérdés a nálunk sokkal jobban álló Németországban is: milyen évet vár a cég? A tulajdonos bizakodó, szerinte 2013 jobb lesz, mint 2012, de nem annyira az új építések, mint a felújítások, modernizálások miatt.