2025. november 07.

Új kémények a REV Ocean kutatóhajón

Új kémények a REV Ocean kutatóhajón

A REV Ocean a világ legnagyobb és legmodernebb kutató- és expedíciós hajója: a 194,9 méter hosszú, 18 kabinos tengeri járművet gyakran emlegetik a világ legnagyobb jachtjaként is, mert akár 36 utas és 54 fős személyzet befogadására is alkalmas. Jelenleg az óceánjáró átfogó felújítása, illetve átépítése zajlik – a hajó várhatóan 2027-re áll majd készen következő küldetésére.

Az óceánok védelme ambiciózus cél, ennek egyik eszköze a REV Ocean kutatóhajó. Egy modern platform, amely olyan kritikus problémák kezelésére szolgál, mint a műanyagszennyezés, az éghajlatváltozás hatásai és a nem fenntartható halászati gyakorlatok. A laboratóriummal, tengeralattjáró-hangárral, médiastúdióval és sok más expedíciós célú berendezéssel felszerelt hajót élvonalbeli óceánkutatásra tervezték.

Új kémények a REV Ocean kutatóhajón

A REV Ocean kutatóhajón átfogó újjáépítést végzett a Vard hajógyár. A fejlesztés fontos eleme volt a hajókémények cseréje. A hajógyár egyik legfontosabb feladata a füstgázelvezető rendszer súlyának jelentős csökkentése volt. A kémények a hajó súlya és stabilitása szempontjából kritikus elemek, nagy teljesítményű generátort kell kiszolgálniuk, melyek működés közben gyakran rezgésekkel is terhelik a járműtestet.

Új kémények a REV Ocean kutatóhajón

E célra a nagy teljesítményű Schiedel AM kéthéjú kéményrendszer nyújtott megoldást. A rendszer kis tömege alapvető fontosságú volt a hajó stabilitási követelményeinek kielégítésében, és a telepítése is gyors volt. A másik kulcsfontosságú szerkezeti követelményt a speciálisan ehhez a projekthez gyártott rezgéscsillapítókkal oldották meg.

Új kémények a REV Ocean kutatóhajón

A tervezési fázistól kezdve átfogó szolgáltatásokat nyújtottak a Schiedel norvégiai munkatársai, amelyek magukban foglalták a keresztmetszeti és az ellennyomás-számításokat. A választott kéményrendszerek 500, illetve 600 mm-es átmérőkben, 316L minőségű acélból készült belső csővel és 904L acélból készült külső csőhéjjal készültek el. Ez kiváló korrózióállóságot garantál, ami elengedhetetlen a tengeri környezetben. Az egységes külső megjelenés érdekében 50, illetve 100 mm vastagságú szigetelést alkalmaztak a csőhéjak között. A 3D-s modellezés már a projekt korai szakaszában lehetővé tette a Vard tervezői számára, hogy minőségellenőrzést is végezzenek. A telepítést összeszerelési útmutatók segítették.

Új kémények a REV Ocean kutatóhajón

Ennél a projektnél a kis súlyú hajókémények segítettek a hajó stabilitásának és tengerállóságának helyreállításában, biztosítva a járművön a középpontosabb súlypontot. A tengeri környezet miatt szigorú követelményeknek kellett megfelelni a korrózióállóság tekintetében, továbbá a nagy teljesítményű Wärtsilä főmotorokból származó rezgések csökkentése is érdekes műszaki kihívás volt.

Kapcsolódó cikkek:

 

 epjogkonferencia

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

WELL Residence: az új, lakóépületekre optimalizált WELL épületminősítés - VIDEÓ

Építési beruházások építési jogi és közbeszerzési jogi speciális feltételei - Konferencián feltett kérdések és előadói válaszok

Ezt mondták a résztvevők: miért érdemes részt venni az építési jogi konferencián? VIDEÓ

Megjelent a közszolgálati dolgozók otthontámogatásáról szóló rendelet

Minden tervezőnek fontos, hogy év végén aktualizálja a felelősségbiztosítási szerződését!

épjog