Térkő vagy járdalap — melyiket válasszam?
Egyre népszerűbbé válnak a magyar kertekben a járdalapok és a térkövek. De vajon melyiket érdemes választani? Következzen most mindannyiunk kedvenc válasza: „attól függ”. Ahogy azt ugyanis már a szakemberektől megszokhattuk, minden kertbe és minden igényhez más megoldás illik.
Mielőtt azonban megmutatjuk azokat a feltételeket, amelyek alapján leegyszerűsíthetjük a végső döntést, célszerű megismerni, hogy pontosan mi is köztük a különbség!
Térkő vagy járdalap? Íme a legfontosabb különbségek!
A két opcióra — a járdalapra és a térkőre — sokan teljesen más építőanyagként tekintenek, pedig a kettő közötti különbség korántsem akkora, amekkorának a laikus emberek hiszik.
A térkő ugyanis főleg méretében különbözik a járdalaptól — míg a térkövek csoportjába a 40x40 cm-nél kisebb burkolati elemeket soroljuk, addig járdalapnak az ennél nagyobb köveket nevezzük.
Emiatt természetesen maga a gyártási folyamat is más, azonban a végtermékek kopásállósága, fagyállósága, teherbírása, nyomó- és szakítószilárdsága megegyezik, nincs jelentős különbség közöttük.
A járdalap és a térkő közötti döntésben tehát a méret fogja játszani a főszerepet!
Köztudott ugyanis, hogy a nagyobb méretű burkolólapok képesek vizuálisan felnagyítani a teret, míg a kisebb térburkolók éppen az ellenkező hatást érik el.
Az sem mindegy azonban, hogy miként rakjuk le a térburkoló elemeket, a fugák közelsége ugyanis képes leszűkíteni a teret — a téglalap alakú járdalapokat vagy térköveket tehát éppen ezért merőlegesen érdemes lerakni a menetirányra, tehát úgy, hogy a hosszabb oldaluk álljon a menetirány felé.
Az alapszabály tehát az, hogy ha hosszabb, keskenyebb, szabálytalanabb formájú utakat szeretnénk térkövezni, akkor minden esetben a merőleges térkövezést vagy járdalap -lerakást érdemes választani — ellenkező esetben, tehát rövidebb, szélesebb, szabályosabb forma kialakításakor a hosszanti, a menetiránnyal megegyező irányba lerakott burkolati elemek is kiváló megoldást nyújthatnak.
A két anyag lerakásában is éles különbség mutatkozik, hiszen minél kisebb egy térburkoló elem, annál körülményesebb, lassabb és nehezebb a visszaszedése — a térkövek lerakásához éppen ezért jóval nagyobb szakértelemre van szükség, hiszen a hibák itt hatványozottan számítanak.
Mindez fontos információként szolgálhat abban az esetben is, amikor a térburkolót autóbeállóhoz kívánjuk használni, ezekben az esetekben ugyanis mindig fennáll a — nagy terheléstől bekövetkező — süllyedésveszély.
Ekkor nagyon fontossá válik a szegély használata, illetve a gépjármű általános nyomvonalán (ott, ahol az autó vagy motor kerekei a legtöbbször áthaladnak) egy fél méter mély beton alapozás.
Jó hír azonban, hogy a döntés során nemcsak az egyik opciót választhatjuk, hanem akár mindkettőt is — a térkövek és a járdalapok ugyanis rendkívül szépen mutathatnak együtt, amennyiben igényesen vannak lerakva.
Ehhez azonban már mindenképpen érdemes szakember segítségét bevonni a folyamatba, hiszen amellett, hogy a burkolatlerakás kötését minél tartósabbra tudja kialakítani, az egyenletesség és az esztétika is fontos szempont lesz!
(X)