Tömeges kerékpárparkoltatás praktikus eszközökkel
A kerékpárok helytakarékos tárolására népszerű megoldás a kétszintes, „fiókos” kerékpártároló, ahol gázrugó segíti a kerékpár beemelését, és karcolódásoktól védő vezető/lezáró sínnel is fel van szerelve. Szintén kedveltek az alternálva megemelt beállók, ahol minden második kerékpár egy kissé megemelve kap helyet, ezáltal a kormányok és a pedálok nem akadnak össze. Ezzel a szokásos 80-90 cm távolság helyett a kerékpárok 36-40 cm-re helyezhetők el egymástól, azaz megduplázható a parkoló kapacitása.
A kerékpárok és „társaik” (rollerek, babakocsik, kerekesszékek stb.) tárolásához kínált egyéb megoldások:
- függőleges tárolók (ugyancsak teleszkópos, könnyített beemelésű megoldással, melyek lépcsőházak, tömegközlekedési eszközök vagy garázsok hasznos kellékei lehetnek),
- drágább kerékpárok – vagy akár babakocsik – teljesen zárt tárolására alkalmas kerékpárbokszok (garázsok),
- alternáló és ideiglenes tárolók (például rendezvényhelyszíneken),
- zárható kerékpármegőrzők (ha a letett kerékpártól valamennyit gyalogolni kell, és itt tárolhatók az éppen feleslegessé vált tárgyaink),
- különféle előtetők és speciális fedett tárolók is alkalmasak erre a feladatra.
Lipcse, Amsterdam és még sok város már több tízezres kerékpártömegek parkolását oldja meg a belvárosában. Valószínűsíthetően a közeljövőben Budapesten is meg fog sokszorozódni a parkoló bringák száma. Erre célszerű lenne felkészülni, mert a helytakarékos – és kulturált – kerékpártárolás eszközei is helyet/tervezést igényelnek.
Ahol célszerű lenne a kerékpártárolás megoldása:
- közlekedési csomópontok (pályaudvar, metró, illetve egyéb tömegközlekedési csomópont),
- sport és kulturális létesítmények környéke (stadion, koncerthelyszín, uszoda stb.),
- központi turisztikai helyek környéke (Hősök tere, Budai vár, Parlament, romkocsmanegyed stb.),
- bevásárlóközpontok, egyetemek, kórházak környéke stb.
E feladatokra nyújtanak jó megoldást az átgondoltan kifejlesztett, kipróbált, nagy tömegben gyártott, gazdaságos kerékpárparkoló megoldások. Az adott helyen tárolható kerékpárok száma például nagyjából megduplázható az alternáltan megemelt beállók telepítésével. Itt a pedálok és a kormányok párosával egymás fölé/alá kerülve nem akadnak össze, így a szokásos támaszoknál alkalmazott 70-80 cm helyett a kerékpárok 36-40 cm távolságban is elhelyezhetők. Ez az elhelyezési sűrűség is tovább duplázható szervórugókkal segített beemelésű, többszintes parkolókkal.