2009. október 17.

A pályatest alján rögzíthető hídszegélyzsaluzó kocsi

A pályatest alján rögzíthető hídszegélyzsaluzó kocsi

A Hídszegélykonzol alulról történő rögzítését és a Hídszegélyzsaluzó kocsi T sínen való könnyed, gördülékeny átmozgatását ötvözi a Doka két éve indult fejlesztése, a Hídszegélyzsaluzó kocsi TU.

Ideális esetben a híd pályateste könnyen elérhető magasságban, kis forgalmú, a munkavégzés idejére ideiglenesen lezárható úttest fölött ível át. Ez azonban igen ritka – akár új építésű, akár felújításra váró hídról beszélünk, gyakran nehezen kivitelezhető a hídszegélyzsaluzat forgalom megzavarása nélkül történő építése, vagy éppen mély völgy, folyó vagy vasútvonal felett kell dolgozni. E gondok megoldására fejlesztette ki a Doka praktikus, nagy teherbírású hídszegélyzsaluzó szerkezetét, mellyel könnyen, gyorsan és biztonságosan lehet zsaluzni – a közlekedést nem zavarva.

A pályatest alján rögzíthető, sínen mozgó hídszegélyzsaluzó kocsi

A pályatest alján rögzíthető, sínen mozgó hídszegélyzsaluzó kocsi

Mindeddig két hídszegélyzsaluzási megoldás szerepelt a Doka kelléktárában: a jól bevált Hídszegélykonzol, illetve a nagyobb hidak kivitelezésénél gazdaságos megoldást nyújtó Hídszegélyzsaluzó kocsi T. A tetszőleges pályasugarú hidak szegélyének zsaluzásához alkalmazható Hídszegélykonzol terheléstől függően akár 1,8 méteres osztásközzel is felhelyezhető, emellett könnyű, hiszen a teljes konzolegység súlya nem éri el az 50 kg-ot sem. A Hídszegélyzsaluzó kocsi T előnye a Hídszegélykonzolhoz képest, hogy nagyobb gerenda-keresztmetszet zsaluzását teszi lehetővé, gyorsan és könnyen mozgatható, és nem igényel semmilyen előzetesen beépített rögzítési pontot, azaz nem szükséges a szegélyzsaluzat elkészítéséhez a pályaszerkezetbe ankereket betonozni, vagy az elkészült pályát átfúrni, ami felújításoknál különösen jól jöhet.

A Hídszegélyzsaluzó kocsi T egyetlen „gyenge pontja”, hogy a pályatest felső oldalán helyezkedik el a folyóméterenként 2,5 tonnás ellensúly, valamint a kocsi folyóméterenként 1 tonnás támasztó- és tartószerkezete. Ez a szerkezet esetenként zavarhatja a közlekedést a hídon, illetve a vasszerelési, betonozási munkát.

A pályatest alján rögzíthető, sínen mozgó hídszegélyzsaluzó kocsi

A két eddigi rendszer előnyös tulajdonságait, azaz a Hídszegélykonzol alulról történő rögzítését és a Hídszegélyzsaluzó kocsi T sínen való könnyed, gördülékeny átmozgatását ötvözi a Doka két éve indult fejlesztése, a Hídszegélyzsaluzó kocsi TU. Kézenfekvő lett volna a megoldás, hogy a pályaszerkezet aljához rögzített síneken gördüljön a zsaluzatot hordozó szerkezet. Azonban gazdaságossági megfontolások miatt a Doka zseniális ötletet alkalmazott: a teljes hosszban felfüggesztett sínpár, illetve a sínen elhelyezett függesztési pontokon kapaszkodó kocsi helyett olyan megoldást készített, melynél magán a kocsin található egy rövid síndarab, ami a hídtest aljára rögzített függesztési pontokon (hídszegélyankeren vagy utólagosan kialakított ankerezésen) halad. Ráadásul a Doka Hídszegélyzsaluzó kocsi TU más rendszerekkel ellentétben kettő helyett csupán egy sínpályát használ.

Az összekapcsolt egységek áthelyezése történhet elektromotoros vagy hidraulikus csörlővel. A felfüggesztési pontsor – amin a kocsiszerelvény végigfut – a lehetőségekhez alkalmazkodva elhelyezhető a teljes pályaszerkezeten vagy tetszőleges hosszon (például egy zsaluzási ütemnyi szakaszon), illetve a függesztőpapucsok egyesével is rögzíthetők a kocsi speciális orrállványáról.

A kívánt hosszúságú moduláris egység a 4 méter hosszú, folyóméterenként 835 kg-os Hídszegélyzsaluzó kocsi TU-egységekből állítható össze, elején és végén állványkiegészítésekkel, oldalán állványcsövekből készített védőkorláttal. A kocsi sínjének felfüggesztésére szolgáló függesztőpapucsok – számítva a pályaszerkezetben kialakított függesztési helyek esetleges pontatlan elhelyezésére – vízszintesen 2-2 cm-es, függőlegesen 8 cm-es állítási lehetőséggel rendelkeznek. A zsaluzókocsi-szerelvény kialakításából adódóan a másik sínpár helyett elegendő csupán egy nyomógörgősor.

A németországi és cseh tesztmunkahelyek kedvező tapasztalatai alapján elmondható, hogy az új megoldás, a Doka Hídszegélyzsaluzó kocsi TU könnyen, gyorsan és biztonságosan használható, nagy teherbírású, és a felszerkezeten zajló munkákat, illetve a közlekedést a legkevésbé sem zavarja. Kiválóan alkalmas új építésű hidak vagy akár hídfelújítások hídszegélyzsaluzatának kialakítására.

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

04.2.2.6. Minden, amit a tervezők 2025. január 15-étől kötelező felelősségbiztosításáról tudni lehet! (Frissítés: 2024.10.29.)

Az új Eljárási kódex, az új OTÉK (TÉKA) és az egyéb új építési jogi jogszabályok – ÖSSZEFOGLÓ CIKK (Frissítve: 2024.10.02.)

Építésügyi hatósági ügyintézők építésügyi vizsgájára és szakmai továbbképzésére vonatkozó előírások 2024. október 1. napjától

Hol ismerhetők meg a jegyzői építésügyi hatóságok által kiadott engedélyek iratai?

Építésügyi hatósági hatáskör és foglalkoztatási feltételek 2024. október 1. napjától

épjog