Erősen dőlő pillérek készültek önkúszó zsaluzattal
A cseh fővárost övező körgyűrű déli szakaszán, Lochkov település mellett, az R1 autópályán ötnyílásos, 461 méter hosszú és körülbelül 65 méter magas gerendahidat épít a Max Bögl-Josef Krysl konzorcium. A két, 57 fokosan döntött ikerpillér megépítéséhez a Doka alátámasztás nélküli megoldást tervezett.
A Lochkov hídéhoz hasonló mértékben döntött pillérek építése általában nehéz alátámasztó állvány segítségével történik, mert ilyen esetekben nemcsak a függőleges, hanem a vízszintes erőket is biztonságosan le kell vezetni. Ezek az állványzatok egyrészt a völgyfenéken teherbíró aljzat kialakítását igénylik, másrészt a bonyolult állványzat szakszerű felépítése, illetve – az azt támasztó, merevítő, feszítő rendszerrel együtti – lebontása sok embert is kíván. Ha az állványzatnak átjárókat is kell tartalmaznia, akkor a kivitelezők feladata még összetettebbé válik. Ezért nem csoda, hogy amikor a Prága déli részén fekvő Lochkov melletti völgyhíd 57 fokos dőlésszögű (azaz a függőlegestől 33 fokos eltérésű) ikerpilléreinek tervezése került napirendre, a kivitelezők nagy figyelemmel hallgatták a Doka szakértőinek kúszózsalu alkalmazására vonatkozó javaslatát – az e célra tervezett önkúszó zsalurendszer lehetővé tette a kivitelezési idő több mint 100 nappal történő csökkentését.
A ferde szerkezetek zsaluzatánál nemcsak a betonozási sebességből adódó betonnyomást kell figyelembe venni, hanem a dőléstől függően a beton súlyával is számolni kell, ami sokkal összetettebbé teszi a statikai számításokat. A Lochkov híd pilléreiben minden második – 2,1 méter magas – betonozási ütemnél egy-egy közbenső diafragma lemezt alkalmaztak, mely előre gyártott elem felbetonozásával készült. A közbenső lemezek feladata, hogy a kúszózsalurendszert jelentős mértékben mentesítsék a betonsúly alól, mégpedig a pillérek számára speciálisan kialakított belső zsaluzat segítségével. Ez a trükk megkönnyítette a Doka önkúszó zsaluzatának használatát a külső oldalon.
A belső zsaluzat megbízhatóan képes volt a többletterhek nagy részének a már elkészült ütemre történő átadására. A belső zsaluzat 4,2 méteres magassága (ami két betonozási ütemnek felel meg) daruidő megtakarítást is eredményezett, mivel csak minden második kúszóütemnél kellett a belső zsaluzatot daruval mozgatni.
A 2,1 méter magas külső zsaluzat mozgatását pillérenként 10 darab (az alsó oldalon 6, a felsőn 4 darab) 5 tonna teherbírású SKE 50 kúszókonzol tette lehetővé. Az alsó, egymástól 60 cm-re elhelyezett kúszókonzolok viselték a beton súlyát. Mivel két oldalon nem kellett kúszókonzolokat elhelyezni, jelentősen csökkentek a kivitelezés költségei. A teljes 134 négyzetméternyi Top50 zsaluzatot hidraulikus rendszer emelte a következő betonozási ütemhez.
A pillérek ferde felületeinek ellenére minden szinten széles és vízszintes munkaszintek segítették a biztonságos és gyors munkavégzést. Ezzel a megoldással a tervezett 14 nap helyett öt nap alatt készült el egy-egy betonozási ütem, ami jelentős, összességében 100 napos időmegtakarítást eredményezett.