2024. szeptember 04.

Közép-Európából Skandináviába hét perc alatt – épül a világ leghosszabb víz alatti alagútja

Közép-Európából Skandináviába hét perc alatt – épül a világ leghosszabb víz alatti alagútja

A tervek szerint 2029-re készülhet el a világ leghosszabb, 18 kilométeres víz alatti alagútja, amely Közép-Európát és Skandináviát köti majd össze. A Fehmarnbelt-alagút gyors közúti és vasúti összeköttetést tesz lehetővé, jelentősen csökkentve a két európai régió közötti menetidőt. Az építkezés fontos mérföldkőhöz érkezett: a Magyarországon is jól ismert Peri zsaluzási megoldásával készülő 79 alagútelem gyártása öt gyártósoron zajlik.

Autóval tíz perc, vonattal csupán hét – a jövőben mindössze ennyi időre lesz szükség, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk. Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezésének eredményeként 2029-re készülhet el a Fehmarnbelt-alagút. 18 kilométerével a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll. Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek. A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.

Közép-Európából Skandináviába hét perc alatt – épül a világ leghosszabb víz alatti alagútja  Közép-Európából Skandináviába hét perc alatt – épül a világ leghosszabb víz alatti alagútja

A 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek hatékony és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő gyártására egyedi zsaluzatot fejlesztettek ki. Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül.

Közép-Európából Skandináviába hét perc alatt – épül a világ leghosszabb víz alatti alagútja

A több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyag a Peri német-, lengyel- és olaszországi gyáraiban készült el, ezeket tizenkét hajó és több mint 275 teherautó szállította el a dániai rødbyhavni kikötőben lévő központba, ahol a 79 alagútelem gyártása három csarnokban immár öt gyártósoron zajlik. A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően – egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával – már több szegmenst elkészítettek. A kezdeti fázist követően a gyártósorok átállnak a folyamatos sorozatgyártásra. A szegmenseket a gyártást követően a tengeren elszállítják a merítési helyükre, és lesüllyesztik.

Közép-Európából Skandináviába hét perc alatt – épül a világ leghosszabb víz alatti alagútja  Közép-Európából Skandináviába hét perc alatt – épül a világ leghosszabb víz alatti alagútja

A specifikus zsalurendszer mellett több standard megoldással is segíti a projekt létrejöttét a Peri mérnöki csapata: a Peri UP moduláris állványrendszere variálhatóságának köszönhetően jól illeszkedik az egyedi acélzsalukhoz, és lehetővé teszi a biztonságos hozzáférést a gyártósorokhoz, míg a Prokit leesést gátló rács megbízható védelmet nyújt a balesetekkel szemben. A beton nyomásának ellenőrzését a Peri InSite Construction mérőeszköze és szenzorai segítik, melyek a beton hőmérsékletének és érettségének hatékony vizsgálatát is lehetővé teszik.

Kapcsolódó cikkek:

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

Az új Eljárási kódex, az új OTÉK (TÉKA) és az egyéb új építési jogi jogszabályok – ÖSSZEFOGLÓ CIKK (Frissítve: 2024.10.02.)

Építésügyi hatósági ügyintézők építésügyi vizsgájára és szakmai továbbképzésére vonatkozó előírások 2024. október 1. napjától

Hol ismerhetők meg a jegyzői építésügyi hatóságok által kiadott engedélyek iratai?

Építésügyi hatósági hatáskör és foglalkoztatási feltételek 2024. október 1. napjától

Közzétették az új OTÉK tervezetét: 2025. januárjától jön a TÉKA (Frissítve: 2024.09.28.)

épjog