Új terminál látszóbeton felületekkel
Az utasok várhatóan már 2018 nyarán birtokukba vehetik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Pier B nevet viselő új utasmólóját. A Budapest Airport saját finanszírozású, nagy volumenű beruházásával több mint tízezer négyzetméterrel növeli meg a nem-Schengeni 2B Terminál utasforgalmi területét. Az építkezéshez felhasznált modern betontechnológia kivitelezéséhez a MEVA különböző zsalurendszereit alkalmazták.
A Budapest Airport a B utasmóló terveinek elkészítésével a hat évvel ezelőtt átadott SkyCourt csarnokot is tervező Tima Zoltán Prima Primissima díjas építészt és a Közti tervező csapatát, míg megvalósításával a SkyCourtot is építő KÉSZ Építő Zrt.-t bízta meg. Az utasmóló megvalósításának összköltsége meghaladja a 7,8 milliárd forintot.
Az utasok kényelmére tervezve
A 220 méter hosszú területen 10 új utashíd kap helyet, és az építészeti megoldásoknak köszönhetően összesen 27 különféle beszállítási módra nyílik majd lehetőség – igazodva a különféle légitársasági igényekhez (közvetlen, buszos és gyalogos beszállítás).
A funkcionalitást, az utasok kényelmét és a legtöbbet nyújtó ár-érték arányt szem előtt tartva tervezték az épületszárnyat, úgy, hogy megmaradjon a terminál építészeti egysége. Az utasmóló látszóbeton, acél és üveg kombinációja lesz, stílusjegyei pedig a SkyCourt és a régebbi 2B Terminál építészeti vonásait ötvözi.
Elegáns látszóbeton felületek
A tervezett épület az első ütemben teljes hosszában sík padlójú, „másfél szintes" kialakítású lesz. A fő funkcionális területet jelentő indulási tranzit szint belső pillérek nélküli csarnoktér, amely lehetővé teszi a belső elrendezés flexibilis kialakítását. A rámpákkal csatlakozó fix hidak alaprajzi helyét és kialakítását alapvetően a csatlakozó légi oldali előterének funkcionalitása határozta meg.
A kötött funkcionális követelmények észszerű és gazdaságos kielégítése mellett az építészeti koncepció célja az épület külső és belső megjelenésének átláthatóan rendezett és egyszerűségében tiszta kialakítása, amelynek alapja a csatlakozó meglévő terminálépület raszterrendjéhez igazodó szigorú alaprajzi és homlokzati szerkesztés, valamint a homlokzati és belsőépítészeti anyaghasználat visszafogottsága.
Az épület tartószerkezeti kialakítása alapvetően helyszíni, látszó monolit vasbeton szerkezettel történik, amely az indulási szinti csarnoktér erőteljes, de rendezett belső megjelenését is biztosítja a raszterenként ismétlődő azonos keresztmetszetű keretállásokkal. Minden szinten, a közönségforgalmi területeken szabadon látható vasbeton szerkezeti elemek (pillérek, fő- és fiókgerendák, lépcsőházak vasbeton falai) felülete 1. kategóriájú, világos látszóbeton minőségű.
MEVA zsalurendszerek – különböző feladatra különböző típus
Az építészeti igényeknek megfelelő, alkalmazott szabványokban szereplő értékektől eltérő, tervezők által összeállított, magas követelményszintű látszóbeton felületek kialakítása során sikerült szoros együttműködést létrehozni a tervezők, valamint a zsalu- és a betontechnológia érintett szereplői között. Ennek eredményeképpen a látszóbeton felületek többszöri próbafelületek készítése után érték el végleges formájukat, a legapróbb részletekre kiterjedően (lenyomati kép, átkötések kiosztása, felületi homogenitás, élek, sarkok, munkahézagok kialakítása, megjelenése). Ki kell emelni a tartószerkezeti tervezők szerepét, akik a szerkezeti csomópontok ki-, illetve átalakítása során rugalmasan igyekeztek a kivitelezői kéréseknek eleget tenni, a látványbeton szerkezetek műszaki megvalósíthatóságának szem előtt tartása mellett.
Kiemelt gondosságot igényelt a zsaluzatok előkészítése, anyagválasztása, a betonok helyszíni ellenőrzése, bedolgozási technológiája, utókezelése, az elkészült felületek utólagos mechanikai védelme, melyet az elvártan magas munkafegyelem és a szakkivitelező munkavállalóinak kellő odafigyelése révén sikerült megvalósítani.
A MEVA zsaluzat rendszerei közül a földszinti pillérekhez a CaroFalt pillérzsaluzati rendszert alkalmazták, Alkus héjalással, a falakhoz, emeleti pillérekhez, főtartó gerendák oldalaihoz pedig a Mammut keretes zsaluzatot, fa anyagú előhéjalással. A magas (6,00-9,00 m) födémek kivitelezéséhez az ID 15 keretes támaszrendszer biztosította az előszerelhetőségből adódó, kellően ütemezhető zsaluzati tartószerkezet vázát, hagyományos fatartós-zsaluhéjas borítással.
Kivitelezés nehezített körülmények között
A kivitelezés organizációja során mindvégig figyelembe kellett venni a Reptér Belső Szabályzatait, mivel a munkaterület megközelítése a felvonulási terület felől kizárólag az SRA (szigorított őrzésű) területen keresztül, guruló- és belső szervizutakat keresztezve, felvezetés mellett lehetséges.
Ezen felül a daruzási tevékenységek helyszínspecifikus engedélyeztetése (ReFü, AODM) is az általánostól eltérő, több lépcsős feladatot jelentett, az akadályfestések, akadályfények, légiforgalmi korlátozások miatt. A 3 db toronydaru vezérgép (ÉGV) felállítása és üzemben tartása mellett még kiegészítő autódarus munkavégzésre is szükség volt a kivitelezés során, melyeknél ezeket az adminisztrációs feladatokat külön-külön el kellett végezni.
Az indulási szint alatti födémlemez betonacél szerelésének kiváltását Bamtec betonacél szőnyegekkel valósították meg, amelyet már a SkyCourt épületnél is eredményesen alkalmaztak 7 évvel ezelőtt. Ennek áttervezését a BIM Design Kft. készítette el, vashányad optimalizálás mellett, melyet a tényleges igénybevételekre való tervezés tett lehetővé, amit a Bamtec HU Gyártó Kft. által készített méretpontos betonacél szőnyegekkel vált lehetségessé lekövetni. Ezzel a technológiával a csökkentett anyagmennyiségből adódó költségmegtakarításon felül a betonacél szerelés helyszíni munkaidő szükségletét jelentősen sikerült redukálni – így a járulékos kapcsolódó költségeket (pl. toronydaruzás) is –, a hagyományos szerelésnél gyakrabban előforduló szerelési hibák minimálisra szorítása mellett, mivel a betonacélok már a pontos helyükre illesztve érkeztek a helyszínre. A szőnyegek elhelyezése és kiterítése után pedig a terv szerinti vasalási képet adták vissza. Ezen technológia időmegtakarítása a hullámtávtartók alkalmazásával, illetve nyírási-átszúródási vasalási csapokkal kombináltan adta a lehető legjobb eredményt.
Generálkivitelező: KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.
Tartószerkezeti tervező: KÖZTI Zrt.
Vasbeton szerkezet: Produktív Plusz Kft.
Szerkezetépítő alvállalkozó: Inter Konstrukt Kft.
Zsalutechnika: MEVA Zsalurendszerek Zrt.
Látványbeton technológia: Kapu László - Látványbeton Kft.
Betontechnológia: Beton Technológia Centrum Kft. - BTC Kft. Laboratóriumok, CRH Magyarország Kft.
Transzportbeton-szolgáltatók: Duna-Dráva Cement Kft., FerihegyBeton Kft.
Betonacél szőnyeg: Bamtec HU Gyártó kft.
BAMTEC tervek: BIM Design Kft.