A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal
![A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal](admin/data/file/20171103/lindab0.png)
A Central European Transport Kft. eddig bérelt épületben végezte kamionjainak javÃtását. Tavaly azonban úgy döntöttek, hogy önerÅ‘bÅ‘l saját szervizcsarnokot épÃttetnek Kecskemét ipari parkjában. Egy modern és tágas Lindab Systemline csarnokot.
Az együttműködés tapasztalatairól kérdeztük Mihalik Róbertet, a beruházó cég egyik tulajdonosát és Balatoni Mátyást, a kivitelezést végző Rotech Motor Kft. ügyvezetőjét.
Miért pont a Lindab?
Mihalik Róbert: A tulajdonostársam nemrégiben új tetÅ‘t csináltatott a családi házára. A Lindab tetÅ‘fedÅ‘ rendszerét vette meg. Mivel nagyon elégedett volt azzal a folyamattal, ahogyan a felmérés, az árajánlat, a szállÃtás történt, és – természetesen – a termékeket is tetszetÅ‘snek, továbbá profi minÅ‘ségűnek Ãtélte, azt javasolta, hogy próbálkozzunk meg egy komplett Lindab csarnokkal. Persze egy ilyen invesztÃció megkövetelte, hogy más vállalattól is kérjünk be ajánlatot.
Ez bizonyult a legolcsóbbnak?
M.R.: A summa rovatban nagyjából azonos árak szerepeltek. De! Mivel magunk is műszaki emberek vagyunk, igen bizalomkeltÅ‘ volt, hogy az általunk felkért tervezÅ‘iroda engedélyes rajzai alapján a Lindab elkészÃti a statikai terveket, ezekbÅ‘l a gyártmánytervet, majd a méretezést. Hazai üzemében elvégzi a gyártást, az összes – még a legkisebb – alkatrész pontos jelölését, ráadásul kivitelezési útmutatót is mellékel. Világosan látszott, hogy itt egy komplex és a legapróbb részletekig kidolgozott rendszerrÅ‘l van szó, azaz nem adódnak kompatibilitási problémák, a szerelés nem fog késedelmet szenvedni műszaki problémák miatt stb.
Nem elhanyagolható persze a hosszú távú garancia sem, amit a Lindabtól kaptunk.
Mik voltak a legfontosabb elvárásaik az új épülettel kapcsolatban?
M.R.: Mivel a karbantartásra berendelt kamionok jelentős mennyiségű üzemanyagot is tárolnak, ügyelni kellett a tűzbiztonságra. A járművek mérete pedig tágas teret, nagy belmagasságot igényel. Hangsúlyos szempont volt a szerviz épületének, illetve a hozzárendelt irodáknak az energiahatékonysága. Lévén az objektum egy multinacionális cégekkel teli, modern ipari parkban épült, a küllemével sem szerettünk volna egy ilyen környezetben szégyent vallani.
Hogyan oldotta ezt meg a kivitelező?
Balatoni Mátyás: Kezdjük az adatokkal. A Lindab Systemline rendszert valóban a legnagyobb csarnokok épÃtésére találták ki. A számok esetünkben is érzékeltetik az impozáns méreteket, hiszen 500 négyzetméteres alapterületrÅ‘l, 22 méteres fesztávról, 7,2 méteres gerinc és 6 méteres vállmagasságról beszélhetünk. Bár a könnyűszerkezetes épÃtészet egyik nagy elÅ‘nye a kisebb önsúly, a tartószerkezetnek itt különösen nagy terhelést kell kibÃrnia, tudniillik a szélsÅ‘ hat méteres keretállás egy födémmel lett megosztva vÃzszintesen. Ezt a kiugró részt, amely az irodáknak ad helyet, a csarnokhoz épÃtettük.
Úgy tudom, a betonfödém épÃtésénél speciális módon használták a Lindab trapézlemezeit.
B.M.: A nagy hullámmagasságú acél trapézlemezeknek kettÅ‘s szerepet szántunk. Egyrészt ez adta magát a zsaluzatot, amire a beton került, másrészt – mivel ezt nem távolÃtottuk el – a belsÅ‘ térbÅ‘l fémes felület látszik, ami harmonizál az épület többi részével. Ez az eljárás egyébként nagyon meggyorsÃtotta ezt a munkafázist, mert ha a hagyományos módszert alkalmazzuk, akkor a zsalut elÅ‘bb fel kell épÃteni, azután el kell bontani, a betont alulról kezelni kell, azaz csiszolni és festeni.
Szervizről és irodákról lévén szó a csarnokot szigetelni is kellett. Milyen technológiával oldották meg ezt?
B.M.: A Lindab szendvicspaneljével. Ennek az a lényege, hogy két acéllemez – vagy ahogyan a szakzsargonban mondják: fegyverzet – fogja közre a hÅ‘szigetelÅ‘ anyagot. Ezek – miként a Lindab termékei általában – tűzihorganyzott, svédacél alapanyagból készülnek. Felületüket pedig olyan speciális bevonattal borÃtják, amely megakadályozza a korróziót. Statikai szempontból az a hatalmas elÅ‘nyük, hogy – az acél tulajdonságaiból fakadóan – ezek a szendvicspanelek önhordó képességgel bÃrnak, nagyon jók a mechanikai mutatóik. Éppen ezért alkalmasak az olyan csarnokoknál, ahol nagy felületű térelhatárolókat kell kialakÃtani. Mi a 12 cm vastagságú, PIR habos változatot épÃtettük be a tetÅ‘n, illetve a csarnok homlokzatán. Az irodáknál azonban a hatályos tűzvédelmi elÅ‘Ãrások miatt a kÅ‘zetgyapotos változattal dolgoztunk. Mindkét anyag hőáteresztési mutatója alacsony. Esetünkben a 0,17-es lambda érték jóval túlteljesÃti az ilyen épületek esetében elÅ‘Ãrt 0,3-ast. Ugyanakkor hangsúlyozom, hogy a szendvicspanelekkel mind a tervezÅ‘knek, mind a kivitelezÅ‘knek nagyon egyszerű dolgoznia. Az elÅ‘bbiek biztosak lehetnek abban, hogy a Lindab ezen termékei a teherbÃrás, az energetikai mutatók és a tűzállóság tekintetében tökéletesen megfelelnek a műszaki elÅ‘Ãrásoknak. Mi pedig, akik a szerelést végezzük, az elÅ‘regyártottság magas foka miatt gyorsan tudunk haladni.
Milyen egyedi, innovatÃv elemeket épÃtettek be még?
B.M.: Érdemes megemlÃteni, hogy a tetÅ‘n a Lindab bevilágÃtó paneleit alkalmaztuk. Ezek természetes fényt engednek be, ezáltal kellemesebb munkakörnyezetet teremtenek a dolgozók, illetve alacsonyabb energiaszámlákat az üzemeltetÅ‘k számára. A Lindab szállÃtotta ezekhez az alrendszerekhez a kereteket, a szegélytámaszként funkcionáló gumicsÃkokat, a tömÃtÅ‘ anyagot, a csavarokat, az alátéteket, a különleges vÃzzáró rögzÃtÅ‘ket, a tömÃtÅ‘ pasztát, és mindezekhez még külön szerelési útmutatót is mellékeltek. A részletes felsorolással csupán azt kÃvántam érzékeltetni, hogy milyen aprólékos pontossággal vannak kitalálva ezek a szisztémák. Könnyedén illeszthetÅ‘ek más szerkezetekhez is, de mégis együtt az igaziak!
A fentiekben elhangzott műszaki megoldások realizálódnak-e a beruházói elégedettségben is?
Mihalik Róbert: PozitÃv válaszomat konkrét példákkal tudom alátámasztani. Az a tény, hogy a szerkezet szerelése csupán három hónapot vett igénybe, megtakarÃtásként köszön vissza abban a bérleti dÃjban, amit már nem kellett megfizetnünk, hiszen saját csarnokunk, irodáink lettek.
Mint Balatoni Mátyás emlÃtette, a Lindab szerkezeti elemei több szempontú minÅ‘ségi tanúsÃtványokkal rendelkeznek. Egy ekkora épület üzembe helyezésének engedélyeztetése nem egyszerű feladat. Viszont, amikor a megfelelÅ‘ dokumentumokat kiállÃtani hivatott szakemberek látták, hogy a Lindab termékeibÅ‘l épÃtkeztünk, a folyamat felgyorsult, hiszen nem volt szükség az egyes elemek részletes ellenÅ‘rzésére.
SzállÃtmányozási vállalatként magunk is milliós gépekkel dolgozunk, milliós rakományokat juttatunk célba. Sikerünk alapja a járművek karbantartásától a gazdaságos és környezetbarát üzemeltetésen túl a logisztikai struktúra kialakÃtásáig és a tökéletes ügyfélkezelésig a modern technológia professzionális integrációja. Munkánkat a gazdaságosság, az ergonómia, a praktikum a természetesség, az energiahatékonyság és a biztonság jegyében végezzük. Amikor fejlesztésbe kezdtünk, pont ezt vártuk a beszállÃtótól is. Úgy vélem, hogy mivel mindezeket a Lindabtól maradéktalanul megkaptuk, bátran kapcsolhatunk a legnagyobb sebességi fokozatra.